Thursday, August 23, 2007

sayur yang gagal....

Layman; Kad tu lepas nie baru bawak ke FP, pre-launching kat blog nie dulu..hehehe... Hah? Nak tambah binatang lagi? Yang sekarang dah bertujuh tu pun dah rasa a bit crowded dah, (yup 7, perasa jugak yer ada yellow bug kat orkid tu), mmg masa tu nak tambah rerama lgi tapi susun punya susun, kesian kat bunga2 raya tu, mereka ni lah watak utama, nanti merajuk pulak all the limelight kena rampas serangga2 ..hehehe....

Yg petua tu tu tak sure plak betul ke tak tapi gua just follow jer without much complain sebab adalah alasan kukuh utk menambah populasi orkid tu..hehe... ada bercanggah skit petua tu sebab dulu my nenek kata jgn tanam apa2 kat pokok buah sebab takut nutrient kena serap tumbuhan yg menumpang tu, tapi sekarang my aunty plak cakap kena tanam sesuau yg melekat kat pokok so buah melekat..... maybe tanam yg kecik2 tu ok kot, kalau tanduk rusa or langsuyar harus dah awal2 kena buang..... Oh ya pasal tanduk rusa tu, tak sure plak camne mrk nie membiak, yg gua dulu pernah tanam tu pun gua ambik dari pokok jiran, dia org pindah rumah, n gua terperasan ada something hijau g melekat kat pokok kuini mereka, so, apa lagi teruslah gua “koyakan” n lekatkan kat tunggul kayu kat rumah gua tu. Satu lagi acra gua ingat lagi yg nenek gua pernah buat, tapi cara nie brutal skit, n tak tau berkesna ke tak. Gunakan parang or benda tajam, tetak2 kat pokok tu, ala2 merotan/memukul pokok tu, its like nak takut2kan pokok tu lah, if u dun produce more fruit i'll chop u off gitu.

TAPI, cakap jer banyak, sekarnag kita lihat pulak kegagalan yang dihadapi gua dalam menanam sayur...huhuh...sedihnya..... A few months ago gua try lah nak tanam sayur nie, nak jimat lah konon, so, dah kebetualn masa kat supermarket terjumpa paket2 saturan nie, so why not cuba tanam sendiri. Dan hasilnya? sedeeeeh.... rasa-rasanya daun2 tua kena atack some sort of kumbang, sebab dulu kat daun kacang kelisa pun cam tu jugak, ada kumbang2 itam yg kecik makan. So far, benih tu ada tinggal skit lagi, errr, kalau rajin lagi, mungkin cuba lagi kot, tunnggu lah bila mood tu datang. Sekrang yg ada pun kacang kelisa, daun bawang, n tomato yg kurang zat. (and my mum pun dah menyatakan hasrat nak tanam kacang bendi n kacang panjang.....)
Yt; Huhuhu.... kalaulah tu duit tu duit yg real, kan ker best, takyah gi kerja lagi boleh online 24 jam kat rumah..hahaha.... Samalah kat ofis gua pun takde tingkap, just the main door jer yg mengadap jalan luar. Memang best lah tgk daun2 yg besar tu, boleh jugak buat gubahan bunga, sulu pernah try, tapi tak ingat pulak nak snap gambar, hehehe.... sekarang kat dinding depan rumah tu dah ada a few yg dah start panjat diding nie, tunggu lah, bila dah naik tinggi lagi, maybe have to get rid of them...Masa interview tu, the petani tu kata tinggal jer seminggu lagi sebelum boleh di tuai, setiap kali taufan melanda nie, ,bukan jer petani yg merana, pengguna pun terpaksa membeli sayuran dan buah yg mahal. Just semalam ada lagi pasal kobis yg tak dapat dijual dek kesan taufan nie, kau luar nampak ok jer, bila dipotong kat dalam tu, the core dah mereput & berbau dah.

5 comments:

Layman's Garden said...

Tetak2an pokok suruh berbuah dah dengar. Kalu letak okid kat mangga nak suruh berbuah, okid sebenarnya x makan nutrient pokok. Tp sama konsep kot letak pokok melekat dengan bedal pokok tu sbb dua2 cara tu nak bagitau pokok baik beranak cepat sbb u dah nak dekat mati tu... ciri2 kezaliman juga..
Tp mangga yg saya dah tebang tu, saya pernah buat open burning kat pangkal dia hingga cacat sket batang.. after that dia berbuah2 yg amat sgt..
Ala.. gagal sayur bukan sbb salah cara tanam tp sbb kumbang... Ada cara nak atasi kot... x tau pulak petua halau kumbang.. Adeh.. Laman Asia menasihatkan supaya berjumpa pakar rujuk jabatan pertanian atau penyelidik di University :P Kalau saya, sembur racun kat daun tp racun bila sembur perit tekak. Sakit hidung. Bila nak makan sayur kena basuh betul2. Apakenama x ingat... jgn letak furadan untuk sayur. Nanti esok bagitau.

Layman's Garden said...

Next day baru ingat nama racun itu adalah Malathion. Sembur kat pokok tu, kumbang2 x dtg lah tp mmg very the racun.. Sekarang ni masalah betul nak recall apa2, amek masa.. Adehdehdeh

yatt said...

sayur apakah itu? tak dapat kenal pasti, takkan pakchoy tu kot?
hmm..talking bout projek sayur..gua ada few packs of benih beli kat supermarket nih. antaranya cauliflower. plan nk tanam kat dlm my washroom kat atas..tapi tak buat2 pun
dulu gua buat hydroponik masa stay dgn my mum. ada la dapat makan sawi, salad kurus kejap. masa tu sana sini org dok buat stail tnm sayur gitu now tah campak mana dah bekas plastik tu

pasal pokok mangga yg tetak2 kat btg tu mmg biasa dgr n ada kwn2 kata effective. xtau la kebetulan ke apa ke. mangga we ol yg tanam kat luar pagar tu cepat je berbuah

yatt said...

layman,
itu malathion kat opis ni kami beli regularly satu tong RM200 punya size. our cleaning dept pangge benda tu ubat semut

Layman's Garden said...

Patut lah mati burong minum air aquarium itu.. Malathion kedai hardware satu RM 5 saja... x lah kami beli sampai yg satu tong tu.. Kalu untuk jentik2 letak satu 2 titik je dlm pasu tp kalu untuk sayur Laman ini, spray dgn campuran air biasa ...