Monday, August 20, 2007

Berita....


Mari kita tengok berita bergambar, sedih tgk, nie kat Taiwan ni, last 2 days kena serang taufan, tengok, semua buah pamelo jatuh berguguran, menurut para peladang nie, they r just 1 week away from harvesting it, kalau nak jual buah2

yg berguguran nie pun tak boleh sebab kalau simpan for a few days pun, isi buah tu sure akan mereput. Bukan buah pamelo jer, ladang tembikai semua dah direndam air, ladang kobis kat atas bukit pun kena timbus tanah. Kerugian yg dianggarkan berjuta2 uols.... Sekian gua melaporkan dari depan tv. kembali ke studio...










Layman; Tambah, jangan tak tambah koleksi money plant nie, actually just yesterday, tetiba dapat idea utk buat bekas letak money plant nie guna air botol mineral, tunggu, lepas gua buat, gua letak gambar. Kat mana ah nak beli ubat jentik2 nie? Dah puas gua tanya all my kawan2 takde sorang pun yg tau, sebab there's a few tempayan gua yg bertakung air hujan, untuk menyiram the plants kat laman gua. Hehe... mmg kadang2 ada ternampak jentik2 kat air tu, tapi, takde pulak family members yg kena demam, hehehe, nyamuk2 nie terhutang budi kot..hehehe....kalau for indoor plants tu, gua biasa just letak sikit air jer, n tuunggu sampai air tu kering baru gua isi semula, dengan harapan kalau ada jejentik kat dalam, ,mrk akan mati kekeringan. Lotus tu, gua tanam dalam bekas diisi ngan tanah biasa n air, myy fren kata kena ada tanah liat baru menjadi. Tempayan2 mahal tu antik kot, ada sorang tauke kaya kat our area pun ada koleksi2 tempayan antik nie, penuh living rom dia cam galeri. First time tengok logo 50 tahun tu, ok, nice, suka pun ada, then bila nampak kat tv indo, eh, cam familiar jer, tapi its unavoidable jugak lah kan, both warna bendera pun ada merah putihnya. Ala, takpe, takde org nak marah pun, ,blog nie pun yg melawat boleh kira ngan sebelah tangan jer kot..hahahaha......

Edoras; Kan, dia org awal2 dah merdeka, tapi every country tu pun ada masalah mereka sendiri, mari kita baca berita,

And speaking of giant leaves, tadaaa..... gua just teringat kat rumah sebelah gua, ada 2 pohon mney plant yg dah menjadi giant nie, so, tatapilah gambar2 daun2 yg subur ni dan jgn tak jeles yer..hahahahah..... setiap kali the grass cutter tu datang hati pasti akan berdebar sebab takut dia akan potong the giant plant tu, ye lah, nampak sangat it will took the nutrients frm other plants, nasib baik sampai sekarang, selamat lagi....

*errr, tak edit gambar lagi...hehehe.... malam nie gua upload gambar2nya......

3 comments:

Layman's Garden said...

Kesian.. Turut simpati.. Beribu2 tu.. Nampaknya alternatif tu buat jerok je lah.. atau sira je. Saya ingat dulu2 masa kecik org kampong ada sira kulit limau ni. Sekarang x jumpa lagi. Bagus juga ada berita fasal kebun ni..
Baru ingat ubat jentik2 tu nama 'Abate' or 'Ebate'. Hari tu dah tanya kedai, ingatkan sama cam ubat semut yg 50 sen satu, rupa2nya belas2 kot. Nak banyak kene gi tanya sekali lagi lah...
Apasal berdebar2 pulak.. Ooo lady grass cutter ker... hehehe Knapa x ckp je kat dia jgn potong sini,jgn potong situ,jgn potong ulam raja.. Yang hang dok debar2 buat seksa je..

Layman's Garden said...

'Nak banyak kene gi tanya sekali lagi lah...' maksudnya Kalau nak tanam banyak money plant dlm rumah, terpaksalah saya gi tanya kedai hardware tu sekali lagi....
Btw,jgnlanlah dok tanam dlm mineral bottle, belum DIY dah boleh imagine x lawa langsung... Lagi pun theyols kata these bottles cannot be reused.. kene kanser nanti pokok2 tu...:P

yatt said...

hahahah pokok kena kanser...

eeeii...tragis tuh pomelo berterabur gitu. i'm sure dia ada disaster recovery plans juga tuh..kulit tu boleh buat asam tuh. tapi mmg la very sad to c hasil semua tak sempat tuai